لوله لی فلت و نخدار از جمله تجهیزات بسیار کاربردی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع به کار می‌روند و وظیفه اصلی آنها انتقال سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر است. امروزه انواع مختلفی از لوله‌ها با ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای مختلف وجود دارند و هر کدام از آنها می‌توانند از موادی همچون فلزات، پلیمرها، پلاستیک‌ها و … تولید شوند. لوله‌های لی فلت و لوله‌های نخ دار از جمله لوله‌های پراستفاده‌ای هستند که در تولید آنها از پلی‌اتیلن و الیاف پلی‌استر استفاده می‌شود و در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر لوله‌های لی فلت و لوله‌های نخ دار، ویژگی‌ها و مشخصات و همچنین کاربردهای آنها پرداخته می‌شود.

لوله نخدار و لی فلت 1024x674 - لوله لی فلت و نخدار

لوله لی فلت چیست؟

لوله‌های لی فلت نوعی از لوله‌های پلیمری هستند که با نام لوله‌های هیدروفلکس و هیدروفلوم نیز شناخته می‌شوند و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند. این لوله‌ها در حقیقت از جنس پی وی سی یا پلی‌اتیلن هستند و در ساختار آنها از الیاف‌های پلی‌استر نیز استفاده شده است تا استحکام آن بیشتر شود. استفاده از لوله شاخه‌ای یا کلافی پی وی سی و پلی‌اتیلن می‌تواند مشکلاتی همچون وزن بالا، سختی حمل‌ونقل و انبارش، اجرای سخت، زمان‌بر و پرهزینه، عدم امکان جمع‌آوری و … داشته باشند به همین دلیل استفاده از لوله‌های لی فلت می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد.

لوله نخ دار چیست؟

لوله‌های نخ دار در حقیقت همان لوله‌های لی فلت هستند با این تفاوت که در ساختار آنها به جای الیاف پلی‌استر از نخ استفاده شده است. این لوله‌ها نیز می‌توانند کاربردهای مشابهی همچون لوله‌های لی فلت داشته باشند و همانند در برابر نور خورشید، پوسیدگی ناشی از مواد شیمیایی و … مقامت بسیار خوبی دارند.

مزایا لوله‌های لی فلت و لوله‌های نخ دار

لوله‌های لی فلت و لوله‌های نخ دار با توجه به جنس و مواد تشکیل دهنده می‌توانند مزیت‌های و معایب مختلفی در مقایسه با انواع لوله و اتصالات دیگر داشته باشند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استحکام و مقاومت بالای

این لوله با توجه به نوع مواد تشکیل دهنده‌ای که دارند از استحکام بسیار خوبی برخوردارند و با توجه به آنکه الیاف‌های پلی‌استر و نخی آنها به صورت تار و پود عمود بر هم هستند می‌توانند در برابر فشار و عوامل بیرونی مقاومت خوبی داشته باشند.

اجرای آسان و قابلیت استفاده مجدد

وزن کم و انعطاف‌پذیری بالای این لوله‌ها باعث می‌شود که اجرای آنها بسیار ساده باشد و می‌توان به راحتی آنها را جمع کرده و دوباره از آن استفاده کرد. وزن این لوله‌ها تقریباً نصف لوله‌های پلی‌اتیلن است در حالی که مقاومت و استحکام مشابهی دارند. با توجه به انعطاف‌پذیری عالی این لوله‌ها، انبار کردن آنها بسیار ساده‌تر از لوله‌های پی وی سی و پلی‌اتیلن باشد و به فضای بسیار کمی نیاز دارند.

مقاومت در برابر نور خورشید و عوامل محیطی

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های لوله‌های لی فلت و نخ دار مقاومت آنها در برابر نور آفتاب و اشعه UV است و می‌توانند در برابر مواد شیمیایی و خوردگی نیز به خوبی مقاومت کنند. این لوله‌ها در برابر عوامل محیطی مانند ضربه، فشار و … به خوبی مقاومت می‌کنند.

سازگاری با محیط زیست و آب‌بندی مناسب

همان‌طور که گفته شد لوله‌های لی فلت از جمله لوله‌هایی هستند که دارای قابلیت بازیافت هستند و هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست وارد نخواهند کرد. همچنین این لوله‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری بی‌نظیری که دارند می‌توانند به راحتی آب‌بندی شوند.

1 69 scaled 1 1024x768 - لوله لی فلت و نخدار

طول عمر بالا و عدم رسوب

مواد اولیه تشکیل دهنده لوله‌های لی فلت از پی وی سی، پلی‌اتیلن و پل استر هستند به همین دلیل طول عمر این لوله‌ها همانند طول لوله Upvc قابل توجه بوده و می‌توانند ده‌ها سال استفاده شوند. این لوله‌ها به دلیل داشتن سطح داخلی صاف دچار رسوب نمی‌شوند و هیچ‌گونه اصطکاکی نیز برای جریان سیالات ایجاد نخواهند کرد.

کاربردهای لوله‌های لی فلت و لوله‌های نخ دار

با توجه به ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی که لوله‌های لی فلت و نخ دار دارند می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در سیستم‌های انتقال و توزیع آب
  • استفاده در صنعت کشاورزی و آبیاری زمین‌ها و مزارع
  • استفاده در معادن و تأسیسات صنعتی
  • استفاده در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، نفت و گاز
  • استفاده در آتش‌نشانی و …

نحوه نگهداری و انبار لوله‌های لی فلت

برای مراقبت و نگهداری از لوله‌های لی فلت همانند لوله باید به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشته که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • از اتصالات مناسب برای استفاده از این لوله‌ها استفاده شود.
  • از وارد شدن ضربه به این لوله‌ها در زمان حمل و جابجایی پرهیز شود
  • حتماً از پانچر مختص لی فلت برای نصب اتصالات قطره‌ای استفاده شود
  • لی‌فلت‌ها نباید زیر خاک دفن شوند و حتماً باید بر روی زمین کشاورزی قرار بگیرند.
  • انتهای این لوله‌ها نباید گره زده شوند و برای مسدود کردن آنها باید از کپ یا گیره انتهایی استفاده شود.
  • در زمان انبار کردن لوله‌ها حتماً باید به خوبی شستشو شده و تمیز گردند و هیچ‌گونه مایعاتی داخل لوله‌ها باقی نباشد.
  • جمع‌کردن این لوله‌ها باید به صورت رولی باشد.

آسایش آذربایجان برای اولین بار اقدام به تولید لوله 5 لایه نخدار نموده که با کیفیت و استحکام بالا به بازار عرضه میگردد. گارانتی 2 ساله، قیمت مناسب، سهولت در حمل و نقل، اجرای آسان در حداقل زمان ممکن، مهمترین وجه تمایز آن نسبت به محصولات مشابه در بازار می باشد که دلیل انتخاب لوله نخدار توسط مصرف کنندگان است. لوله های 5 لایه نخدار با دارا بودن مواد و مقاوم بودن در برابر آفتاب و همچنین استاندارد و تاییدیه جهاد کشاورزی، محصولی نوین در صنعتی آبیاری محسوب می شود.

DSC 261g0 scaled 1 943x1024 - لوله لی فلت و نخدار